onsdag 13 april 2011

Igår tog jag mig en tur i köpcentrat där jag jobbar. Kollade lite i dom andra affärerna. När jag är på väg tillbaka till jobbet, stannar en telefonfösäljare mig, När jag talar om för honom att jag redan är kund hos dom säger han att han har en gåva till mig och att han kan ge mig lägre minuttaxa. Jaha säger jag till honom. Men ni har ju precis höjd min månadsavgift. Har vi säger han. Kan jag få ditt nummer så kan jag ringa och kolla. Han får mitt nummer, och efter ett telefonsamtal lägger han på luren, suckar och skakar på huvudet. Vad har du för telefon frågar han. En Xperia X10 mini svarar jag. Han skakar åter på huvudet och suckar en gång till. Du köpte den inta av oss va? Nä jag köpte den av telebutiken. MMM säger han. Du har gjort världens sämsta köp kan jag säga. Den dummaste du har gjort kan jag säga. Jasså säger jag. Ja, vet du vad den säljaren tjänade på att du köpt telefonen av honom? Nä säger jag, och jag är inte intresserad heller. Jo han tjänade 3000 kr på det köpet. Jag hade kunnat gett dig en Xperia X10 mini för 0 kr idag. Känn dig lurad. Jag blev förbannad, men snäll som jag är vände jag mig bara om och gick. Tog och frågade en kolega som har sålt mobiltelefoner om jag hade kunnat köpa en Xperia X10 mini för 0 kr i juni förra året, då jag behövde köpa en telefon. Nej sa han. Dom var nya då. Allså ansåg den här säljaren att jag skulle ha gått utan telefon i nästan ett år, för då hade den evenuellt varit gratis. Eller? Sen har väl den här killen provitionslön, vilket innebär att han också hade tjänat på en affär med mig. Känner just nu att om jag skulle behöva en ny telefon så hade jag gått och gjort samma "dårliga" affär en gång till. För killen jag köpte min telefon av dumförklarade mig inte. Han såg till att jag fick en telefon för det behovet jag hade. Fy för dårliga försäljare!!! Nu har jag fått mig en lärdom till. Jag vill ALDRIG behandla en av våra kunder så som han behandlade mig. Och någon gåva och lägre menuttaxa fick jag inte.


2 kommentarer:

  1. De är jobbiga, telefonförsäljarna. Jag brukar få bort dem genom att säga "Entschuldigung, ich spreche Deutsch".

    SvaraRadera
  2. Vilken bra ide! Skall nog härma dig i fortsättningen.

    SvaraRadera