söndag 10 oktober 2010

Förlåt mig!

Jag vet att det var över två veckor sedan jag skrev. Men här har vi haft det fullt upp. Jarre har varit rätt så dålig då han klåda inte har gått över. För er som inte vet att Jarre har varit sjuk så kommer här en återblick. Runt den 28:de augusti upptäckte vi att han tvättade sig mycket på höger baktass. När jag kontrollerade tassen såg jag att han var röd emellan trampdynorna. Jag tar då kontakt med uppfödaren för att rådgöra med henne om vi kan behandla det själva eller åka till veterinären. Hon ger oss rådet att behandla det med cortison salva. Detta gör vi och tycker att han blir bättre. Den 5:de september märker jag att han nog har problem med analsäckarna. Så vi åker till veterinären den 6:de september och han tömmer dom. Han kollar även Jarres tass och upptäcker ett sår i tassen som kan ha orsakas av en sten. Vi får antibiotika för analsäckarna och en salva för tassen. Efter en vecka märker vi att Jarre har en väldig klåda i rumpan och tänker att analsäckarna inte har blivit bra. Så iväg till veterinären igen. Då ser han att Jarre har röda prickar vid svansroten. han misstänker skabb, men genom att han har haft problem med analsäckarna så börjar vi först behandla mot fukteksem. Men detta hjälper inte och han har inte blivit bättre med tasssen och det har spridit sig till höger framtass. Då var det bara till att dra igång en kur mot skabb. Efter en vecka blir Jarre sämre och behandlingen ger ingen lindring. Denna dag har våran veterinär stängt. Lars ringer då till Villa Qurera i Ljunskile och får tid där. Där träffar han en veterinär som heter Marina och hon menar att han troligen har någon allergi. Så Lars kom hem med order på att Jarre får inte äta någonting annat än sitt foder, en salva till tassarna och en annan salva till ett sår han hade fått på magen. Samt att schampo som vi skall bada Jarre med två gånger i veckan. Han fick även antihistamin tabletter mot klådan. Men detta hjälpte inte heller tyvärr. När vi hade badat honom så blev klådan värre. Lars gav sig av till Marina igen, och dom kom fram till att ta ett allergitest. Samt kortisontabletter för klådan och antibiotika för hud problem. Nu går vi alltså och väntar på allergi testet och klådan har minskat eller försvunnit av medicinerna.

Så kan ni förstå att jag har haft lite mycket runt mig. :)

1 kommentar:

  1. Men lilla gumman, så jobbigt det låter, ser att du skrev detta den 10 oktober, har ju nu gått några dagar till så hur går det, stackar Jarre, hemskt när de inte kan berätta hur det är med dom. Hör gärna av dig om detta på fb, är ju tyvärr inte inne så ofta nu förtiden på våra respektive bloggar så för säkerhetsskull sänd ett meddelande på fb, tack kram Fia

    SvaraRadera